Algemene voorwaarden

Ingangsdatum 18-05-2015 om 13:53

6 september 2014 REGLEMENT 46e AUTORODEO ORANJEVERENIGING NIEUWLEUSEN Reglement Autorodeo Nieuwleusen 2015

Deelnemers zijn verplicht het reglement goed en nauwlettend door te lezen en zich te houden aan de regels. De regels zijn

opgesteld voor je eigen en andermans veiligheid. Bij de controle zal de organisatie de regels strikt controleren, bij overtredingen

of andere onacceptabele feiten kan de deelname worden geweigerd! Bij onduidelijkheden graag contact opnemen met de

organisatie via de mail op autorodeonieuwleusen@gmail.com Let op: door de samenwerking tussen diverse organisaties kan

ook de deelname voor een volgende rodeo worden geweigerd.

ALGEMENE REGELS:

 Er is maar 1 vlagsignaal, hiermee word gestart en ook geëindigd! Let goed op de zijkanten waar de diverse vlaggers staan.

 Het is verboden voor deelnemers om onder invloed van drugs of alcohol te zijn.

 Passagiers zijn niet toegestaan in de auto. Om ongelukken te voorkomen mag er tijdens de keuring, het op- en afrijden van

het terrein en in het rennerskwartier niemand in of op de auto zitten(op de bestuurder na).

 Tijdens de manche is het niet toegestaan om uit te stappen. Alleen in een onveilige situatie zal een vlagger hierbij helpen.

Wanneer het nodig is dus oogcontact zoeken met een vlagger.

 Het is niet toegestaan om op de bestuurdersdeur in te rijden.

 Het is niet toegestaan om op de zijkant van een auto in te rijden, als deze met de zijkant tegen de aarden wal staat.

 Een rijder is eindverantwoordelijk voor het gedrag van zijn monteur en eventuele aanhang. Eventuele gevolgen komen ook

bij de rijder te liggen.

 Een rijder is verantwoordelijk voor zijn gedeelte in het rennerskwartier net zo achter te laten als dat hij dit aan het begin

van de dag heeft aangetroffen. (Alles weer meenemen naar huis!)

 In het rennerskwartier is het alleen toegestaan om stapvoets te rijden. (dus geen testrondjes). Keuren gebeurt alleen in het

bijzijn van coureur en organisatie. Dus zonder monteur of aanhang. Auto dient volledig rodeo-klaar te zijn bij keuring.

Melden inclusief: Integraalhelm, nekband, overall, handschoenen en geweldig rijbewijs.

 Organisatie kan op elk moment de auto aan een herkeuring onderwerpen.

 Een coureur dient minimaal 18 jaar en in het bezit van een geldig rijbewijs te zijn en deze ook bij zich te hebben.

 Het is verboden om te ruilen van auto of om een monteur te laten deelnemen tijdens een wedstrijddag.

 Alcoholhoudende dranken zijn niet toegestaan in het rennerskwartier, dus ook niet voor monteurs of aanhang.

 Het is verplicht een vloeistofdicht zeil onder de auto te hebben.

EISEN AUTO:

 Geen 4x4 aandrijving toegestaan.

 Zowel voorwiel als achterwiel aangedreven toegestaan.

 Injectie toegestaan, turbo’s en andere soorten drukvulling niet toegestaan.

 Auto dient van al het interieur te zijn ontdaan.(op bestuurdersstoel en dashboard na)

 Airbags dienen volledig verwijderd te worden.

 Buitenom de auto ook de trekhaak en lpg installatie (plus bevestiging frame) in zijn geheel en al het glas en plastic

verwijderen(sierstrips, type plaatjes enz.)

 Auto dient op originele of m+s banden deel te nemen, geen spijker, opgesneden of profiel banden.

 MPV auto’s en busjes zijn uitgesloten van deelname.

 Alle vormen van motor koeling moeten onder de motor kap blijven, L watertank toegestaan mits deze niet als versteviging

dient. Een U tank is niet toegestaan. De tank mag in geen geval voor de voorkant van de motor uit komen!

 Koelvloeistof moet vervangen worden door water.

 Het is verplicht een daknummer te monteren op de auto. Hoogte hiervan moet 35cm zijn. De minimale breedte van de

cijfers is 15 cm. De plaat zelf moet een witte kleur hebben en het nummer moet zwart zijn. Dit is het enige wat op het dak

mag bevinden. Dus geen vlaggen of reclameborden etc.

 Het verwijderen van de bumperpennen van de Volvo ‘s 240, 740, 940, Japanse en Amerikaanse auto’s is verplicht.

 Originele brandstof tank dient verwijderd of duidelijk lek gemaakt te worden op het laagste punt van de tank.

Lichte klasse= auto’s met motorinhoud tot 2.0 liter en of maximaal gewicht van 1200 kg!

Zware klasse= auto’s met motorinhoud boven 2.0 liter! De Ford Mondeo behoort ongeacht motorinhoud tot de

ZWARE KLASSE!

6 september 2014 REGLEMENT 46e AUTORODEO ORANJEVERENIGING NIEUWLEUSEN Reglement Autorodeo Nieuwleusen 2015

Veiligheid auto LICHTE KLASSE:

 Een deurplaat is verplicht. De plaat moet 10cm voor de A stijl en 10cm achter de B stijl uitkomen. De deurplaat dient

deugdelijk bevestigd te zijn met minimaal M12 bouten (dus niet met centerpennen). Aan de binnenzijde van de A- en B-stijl

moet er een plaat van minimaal 50x50 worden bevestigd voor de borging.

 Het is verplicht om een ijzeren paal achter de bestuurdersstoel of een bangerbeugel/kooi in de auto te plaatsen. Deze dient

goed geborgd te zijn zodat deze niet in of uit kan schuiven. De bevestiging aan de bodem en het dak moet met minimaal

M12 bouten en een plaat van 50x50 voor de borging.

 Stoel dient bovenaan vast te zitten aan paal of bangerbeugel en moet zijn voorzien van hoofdsteun.

 Het dragen van een 3 puntsgordel is verplicht, een vierpuntsgordel wordt echter aanbevolen.

 Het is verplicht om een metalen brandstoftank in de auto te plaatsen met een maximale inhoud van 10 liter. Deze dient

deugdelijk vast te zitten aan de bodemplaat of aan de paal/beugel/kooi. Metalen tank dient afgesloten te zijn met dop en

op geen enkele manier te kunnen lekken.

 Alle slangen dienen geborgd te zijn met slangenklemmen en aangesloten zijn op metalen nippels, dus niet door een gat in

de tank.

 Accu dient binnen in de auto goed vast te staan of onder de kap achter de motor. De accu moet ook in een vloeistofdicht

materiaal verpakt zitten. Een eventueel zonnedak moet worden vervangen worden door ijzeren plaat. De plaat dient

vastgezet te worden met minimaal M12 bouten en platen van 50x50 voor de borging.

Veiligheid auto ZWARE KLASSE:

Punten blijven gelijk aan de punten bij de lichte klasse met volgende uitzonderingen of aanvullingen:

 Deurplaat dient minimaal 10mm dik te zijn en minimaal 40cm hoog! En de plaat moet 10cm voor de A-stijl en 10cm achter

de B stijl. De deurplaat dient deugdelijk bevestigd te zijn en het is niet toegestaan centerpennen te gebruiken. Vastzetten

met minimaal 2 bouten M12 door de A stijl en 2 bouten van M12 door de B stijl. Aan de binnenzijde van de A- en B-stijl

moet er een plaat van minimaal 50x50 worden bevestigd voor de borging.

 Het is niet toegestaan met paal achter de stoel te rijden Een deugdelijke bangerbeugel/kooi is verplicht!

 Het is verplicht om met minimaal 4 puntsgordel te rijden. Deugdelijk vast zetten aan originele punten of aan

bangerbeugel/kooi.

Versteviging lichte en zware klasse:

 Het is toegestaan hoekplaten of metalen strips over de achterste hoeken van de motorkap te plaatsen. (maximale lengte

van lassen en bouten 30 cm)

 Alle deurstijlen en kofferklep dienen geborgd te zijn met gordels. Verder geen bouten toegestaan.

 Het is toegestaan om de bestuurders deur volledig dicht te lassen.

 De motorophanging moet op de originele plaatsen vastgezet worden. Dus geen frames op chassisbalken(het mag geen

versteviging worden) .

 Een plaat voor de motor is toegestaan, zowel bij de 4 en 6 cilinder. Deze mag niet groter zijn dan het originele

distributiehuis.

 Het gebruik van voetenbak is toegestaan.

 Motorkap mag met maximaal 4 centerpennen vast gezet worden. 2 voor en 2 achter. Crashtubes of andere versteviging

rondom centerpennen zijn niet toegestaan. Bij binnenschermen mogen er geen buisjes gelast worden op de chassisbalken.

 Verder mag er niets gelast, verstevigd en doorgebout worden aan een auto, dus geen extra beugels, kettingen, metalen

strippen etc. Het gebruik van hout, beton of purschuim in de auto is ook niet toegestaan.

Eigen veiligheid:

 Het dragen van een volledige overall is verplicht (brandwerende of brandvertragend wordt aangeraden)

 Het dragen van een paar veiligheidsschoenen en handschoenen is verplicht!

 Het dragen van een degelijke en goed gekeurde integraalhelm en nekband is verplicht!

 Advies: dichtmaken van het stuur om letsel aan handen te voorkomen

De wedstrijdleiding heeft het ten allen tijde het voor het zeggen. Onnodige discussies of woordenwisselingen zijn tijdens

keuring niet gewenst. De wedstrijdleiding kan besluiten tot diskwalificatie.

Share |